Ako si vybrať snehovú frézu?

V ďalšom zo série článkov "Ako si vybrať..." sa vám budeme snažiť poradiť pri výbere snehovej frézy. Tento pomocník, ktorý sa zíde najmä v hornatejších oblastiach je skutočne užitočný a dokáže ušetriť veľmi veľa času a síl. V porovnaní s manuálnym odstraňovaním snehu je až 20-násobne rýchlejší! Pri jeho výbere však treba byť obozretný a znalý.

Rozdelenie podľa stupňov

  • Jednostupňové

    - zhŕňanie i vyfúknutie snehu je robené v jednom kroku. Ide o najjednoduchšie a najlacnejšie frézy do menej náročných podmienok. Poradia si len s čerstvým sypkým snehom.
  • Dvojstupňové

    - zhŕňanie je robené samostatnou závitovkovou frézou a vyfúknutie samostatným, zväčša lopatkovým, vyfukovačom. Sú určené pre náročnejsšie podmienky.

Rozdelenie podľa pohonu

  • S elektromotorom

    - menej výkonné stroje, ktorých pohon je zabezpečený prostredníctvom elektromotora. Podskupinou týchto fréz sú batériové frézy, ktorých výhodou je, že pri práci vám nezavadzia kábel. Nevýhodou je ešte nižší výkon, krátka práca (max. 60 minút) a vysoká cena. Výhodou elektropohonov je ich bezproblémový štart aj pri veľkých zimách a nízke prevádzkové náklady. Do ťažších podmienok a na väčšie plochy však nie sú vhodné.
  • So spaľovacím motorom

    - pohon je zabezpečený spaľovacím benzínovým motorom. Ich výhodou je vyšší výkon. Nevýhodou sú vyššie prevádzkové náklady a možné problémy pri štarte vo väčších mrazoch. Sú všeobecne určené pre náročnejsšie podmienky. Zväčša ide o motory štvortaktové. Dvojtaktové motory neodporúčame z dôvodu nutnosti miešania benzínu s 2T olejom a ich neekologickej (smradľavej) prevádzke.
  • Hybridné

    - najnovší typ pohonu snehových fréz, ktorý spočíva v kombinácii pohonu spaľovacím i elektrickým pohonom. Závitovka a lopatky vyhadzovača sú poháňané spaľovacím motorom, ale pojazdové servomotory sú už elektrické, napájané z batérií a alternátora. Deklaruje sa pri nich až 30% úspora emisií.

Rozdelenie podľa typu závitovky

  • Gumené

    - používajú sa spravidla v jednostupňových frézach. Nie sú určené pre ťažšie podmienky. Dokážu lepšie kopírovať terén, ale nedokážu sa dobre "zahryznúť" do tvrdšieho snehu. Výhodou je, že sa sneh na nich horšie zachytáva a takisto sú odolnejšie pri horšom zaobchádzaní.
  • Kovové

    - v strojoch s vyšším výkonom sú nevyhnutné. Sú zväčša opatrené i zúbkovaním, ktoré zabezpečuje lepšie zahryznutie sa do tvrdšieho snehu. Ich nevýhodou je, že sú náchylné na poruchu v prípade nárazu na neočakávanú prekážku pod snehom (napr. kameň). Spýtajte sa aj na rýchlosť závitovky. Niektoré modely majú zrýchlené závitovky, čo umožňuje dlhší odhod snehu.

Typy spojky na závitovku

  • Priamy náhon

    - používa sa na najjednoduchších strojoch. Neumožňuje plynulý nábeh práce stroja.
  • Trecí disk

    - umožňuje plynulejší nábeh postupným uvoľňovaním spojky. Je menej spoľahlivá ako hydrostatická spojka, avšak pre väčšinu aplikácií je dostatočná.
  • Hydrostatická spojka

    - umožňuje najspoľahlivejší prevod sily na závitovku u najvýkonnejších fréz. Je však aj konštrukčne najzložitejšia a teda sa stáva možným zdrojom problémov.

Prvky komfortu

  • Frézy s pohonom

    - subjektívne by sa mohlo zdať, že všetky frézy majú pohon, keďže už pri pohybe závitovky dochádza k miernej výpomoci pri pohybe vpred. Reálne však jednoduché jednostupňové frézy pohon nemajú. Vzhľadom k možnej náročnosti práce s frézou pohon kolies alebo pásov určite doporučujeme. Veľmi vítanou je i možnosť zaradiť spiatočku, či dať pohon len na jedno z kolies, čo je užitočné pri otáčaní na konci brázdy.
  • Kolesá a pásy

    - všimnite si pri kúpe aj typ kolies na ktorých sa fréza pohybuje. Frézy s pohonom majú zväčša aj väčšie pneumatiky z adekvátnym dezénom. Určite najsofistikovanejším, najpriechodnejším i najdrahším je pohon na pásoch.
  • Diaľkové ovládanie vyhadzovacieho deflektora

    - oceníte pri väčších plochách, keď sa nebudete musieť na konci každej brázdy zohnúť k deflektoru a otočiť ho o 180°... Rovnako tak majú niektoré frézy aj možnosť nastavenia uhlu horného deflektora, čo umožňuje regulovať vzdialenosť vyfukovania snehu.
  • Elektrický štartér

    - je nevyhnutný u silnejších pohonov a pohodlný u slabších. U slabších strojov by však mala byť dostupná aj možnosť manuálneho štartu (štartovacia šnúra).
  • Elektrická výpomoc pri štarte

    - veľmi užitočná funkcia pri benzínových frézach, ktoré majú čisto elektrické štartovanie. Po zapojení do zásuvky umožnia naštartovať i s vybitou batériou.
  • Vyhrievané madlá

    - spríjemní prácu pri mrazoch.
  • Osvetlenie

    - umožní prácu aj vnoci
  • Ergonomické nastavenia

    - ste vyšší alebo nižší? Nezabudnite si odskúšať maximálnu alebo minimálnu výšku madla. Skúste si aspoň "na sucho", či pohodlne dočiahnete na všetky ovládacie prvky.
  • Chrániče klzných lyžín

    - ak sú klzné lyžíny, ktoré sú umiestnené zboku na kryte závitovky len kovové, skôr, či neskôr skorodujú. Lepšie výrobky majú tieto lyžiny plastové alebo poplastované.

Zdroj: Archív autora
Foto: Archív výrobcov

Tip

Zadrhávajú sa vám staré zásuvky? Namydlite ich lišty mydlom.

Anketa

Princezná z ktorej rozprávky sa vám páči najviac?:

Kto je online

Momentálne online: 0 používateľov a 3 návštevníci.

Prihlásenie